• NL
  • EN
  • Blog
    22 jun 2026

    Begonnen met een fax en een buurman - 25 jaar HRlinkIT

    Hoe begin je een bedrijf zonder businessplan, zonder marktkennis en met weinig meer dan een fax en een goede buurman? Onze oprichter Wim Van Meerbeeck kan het je vertellen. Na 25 jaar doet hij dat nog steeds met een lach. Samen met Benny en Patrick blikt Wim terug naar de afgelopen 25 jaar.

    De sprong van meerkamp naar het ondernemen
    Voordat HRlinkIT bestond, stond Wim op atletiekbanen door heel België en zelfs tot in Parijs, als meerkamper was hij tussen 1996 en 1999 vijf keer Belgisch kampioen. Wim had IT gestudeerd, al was dat “eigenlijk maar half waar, want ik was nooit naar de les geweest.”, aldus Wim. Nadat hij moest stoppen met atletiek door een knieblessure besloot hij ergens tussen kerst en nieuwjaar: nu begin ik voor mezelf. Geen businessplan. Geen marktonderzoek. Geen investeerders. Gewoon de nuchtere gedachte van iemand die gewend is grote doelen aan te pakken. Wél wist hij dat hij iets wou doen in de IT en daaruit ontstond op 1 april 2001: ICT-services.

    Het begint met de juiste mensen
    Met een telefoonlijst en een faxmachine trekt Wim door het Leuvense ondernemerslandschap. Gsm’s bestonden in die tijd nog amper, dus als hij ergens op pad was, nam een callcenter zijn oproepen over en belde prospects na op basis van de lijst die hij uitstuurde. Slim voor zijn tijd.
    En het werkt. Het Algemeen Sociaal Secretariaat (A.S.S.) faxte terug: “Bericht ontvangen, interesse, afspraak vrijdag.” Die fax bewaart Wim trouwens nog steeds met trots. Wat begint klein: een server configureren, wat computers leveren, een HP-printer, groeit dankzij directeur Karel van A.S.S. al snel uit tot iets veel groters. Karel gelooft in jonge ondernemers, doet sales voor ons en opent deuren naar andere sociale secretariaten. Die eerste grote klant wordt het fundament waarop alles verder wordt gebouwd. Drie jaar later, óók op 1 april 2004, start Benny als eerste officiële medewerker.

    “Dat sprak mij enorm aan, om bij een kleine firma te werken.” — Benny

    Dat de juiste mensen belangrijk zijn voor succes, weet Wim maar al te goed. Studiegenoot én buurman op letterlijk 100 meter schoot Wim vaak te hulp. Patrick werkte op dat moment bij een ander bedrijf en had de technische kennis die Wim hielp om de kloof te overbruggen tussen wat hij verkocht en wat hij moest kunnen leveren. Een samenwerking die nergens op papier stond, maar in de praktijk cruciaal zou blijken.

    “Ik verkocht iets aan de klant en ging daarna naar Patrick om te vragen hoe ik dat in hemelsnaam moest aanpakken.” — Wim

    Per toeval de recruitmentwereld in
    Dan wordt A.S.S. in 2008 overgenomen door Randstad en daarmee rollen we de recruitmentwereld binnen. Bij de overname moet er een grote IT-migratie gebeuren en Wim ziet meteen: hier zit business in.
    Randstad kiest voor Carerix als ATS-systeem en ICT-services neemt de implementaties op zich.

    De recruitmentsector kijkt op naar de marktleider en als Randstad voor Carerix kiest, dan moet het wel goed zijn. Adecco volgt. Manpower volgt. En bij elk van die implementaties staat ICT-services mee aan tafel. Zo groeit wat begon als netwerkbeheer organisch uit tot een volwaardige consultancy- en implementatiepraktijk voor HR-technologie. Rond 2010 krijgt die tak een officiële naam die we sindsdien met trots dragen: HRlinkIT.
    In 2015 volgt een belangrijke stap: ICT-Services wordt verkocht aan Syscom. De volledige focus ligt dan op digitaliseren van de recruitmentwereld met HRlinkIT.

    “Dat we die 25 jaar hebben gehaald en dat we blijven groeien, dat vind ik echt fantastisch.” — Patrick

    Bouwen, leren, verder gaan
    Via Connexys, een ATS-speler op het Salesforce-platform, groeit ons klantenbestand verder. Tot Bullhorn Connexys overneemt en het partnerschap plots op losse schroeven staat. We houden onze eigen koers en bijna vijf jaar later klopt Bullhorn zelf opnieuw aan. De cirkel is rond.

    “Elke keer als er iets verandert in de markt, is er ook een nieuwe kans.” — Wim

    TAMO
    Dan komt er in 2015 iets nieuws op de markt, TAMO. Het is HRlinkIT’s eerste eigen applicatie product en het was een soort analytics platform. Daarnaast wonnen wij een HR Excellence award. TAMO leert ons veel over het verschil tussen een project en een product en over hoe je iets écht in de markt zet. Die lessen werden meegenomen als TAMO plaatsmaakt voor iets nieuws.

    Minggo
    Minggo is ontstaan vanuit een nood aan digitalisering: er was geen oplossing die recruitmenttools met elkaar verbond of processen automatiseerde. HRlinkIT zag bij klanten dat de digitale ervaring boven op die tools tekortschoot en dat zo’n ‘laag’ boven op die tools bestond nog niet. Dus besloten we dit zelf te realiseren.
    Op een legendarisch fietsweekend in 2018 tekent Wim het concept van Minggo uit en na een jaar ontwikkelen gaan we in 2020 live. Uitgerekend op het moment dat corona de wereld stilzet. Projecten vallen weg. Ons team staat onder druk en Wim bevindt zich in een situatie zonder goede uitkomst.

    “Dat was absoluut mijn lastigste periode en ik wou met zoveel mogelijk mensen aan de overkant geraken.” — Wim

    Maar dan begint in 2021 de economie weer te draaien.
    De eerste klanten gaan live met Minggo en nu jaren later is het platform uitgegroeid naar een succesvol product. Minggo heeft in die jaren verschillende standaardoplossingen uitgewerkt voor Carerix, Bullhorn en Salesforce. Vandaag zetten toonaangevende spelers in de Benelux, zoals House of HR, Randstad en Timing, Minggo in om hun recruitmentprocessen efficiënter te maken.
    De les die eruit bleef hangen: een bedrijf groeit niet alleen in goede tijden. Je DNA wordt het meest zichtbaar als het tegenzit.

    Partena Professional
    In 2025 worden we onderdeel van Partena Professional en dat voelt meteen als een versnelling. We behouden ons eigen DNA, maar de mogelijkheden verveelvoudigen. In no time groeien we van 30 naar 40 collega’s.
    De overname opent deuren naar de bredere HR-markt. Met Minggo bouwen we integraties tussen payroll en HR en binnen de Partena Professional groep nemen we de rol op als AI-kenniscentrum.

    Mia San Mia
    Wat drijft iemand om 25 jaar lang te blijven bouwen, aanpassen en heruitvinden? Na de viering van ons 25-jarig bestaan op onze kantoren in Gent en Heverlee schreef Wim aan zijn collega’s:
    “Dat ik opnieuw heb mogen voelen dat we na 25 jaar nog steeds een plek zijn waar we samen met fijne collega’s hard kunnen werken aan mooie projecten en daarbij helemaal onszelf kunnen zijn, maakt mij oprecht gelukkig.” — Wim
    En dan voegde hij er nog aan toe: “Op wie we vandaag zijn, mogen we samen trots zijn.”

    Wim haalt Bayern München aan. Op hun shirts staat Mia San Mia, in het Beiers dialect: wij zijn wie we zijn. Een club die transformeert, groeit, wint en verliest, maar nooit vergeet waar ze vandaan komen.

    Voor ons, begonnen met een fax, een buurman als technisch geweten en Benny als eerste werknemer, is dat de mooiste samenvatting van 25 jaar. Wij zijn wie we zijn. En we willen blijven groeien.

     

    Time to get started.
    Time to get started.

    Barst je van de ideeën, maar twijfel je over de aanpak? Of loop je tegen een technologisch dilemma aan? Boek een gratis innovatiegesprek om te brainstormen en sparren met een recruitment tech specialist.

    Get in touch